About

Schermafdruk 2016-01-08 17.41.07

Still uit film van Productiehuis Plaatsmaken

Als tekenaar was ik gelijk gefascineerd door de etstechniek waar ik op de kunstacademie in Arnhem voor het eerst mee in aanraking kwam. Omdat ik gewend was vanuit de lijn te denken, sprak de lijn-ets mij in het begin het meeste aan. Want er valt in een ets niets te verbergen en ik vond het prachtig dat zelfs de fijnste lijntjes terug te zien waren in de afdruk, dat krijg je in een tekening niet voor elkaar. Anders dan bij het tekenen is het etsen een indirecte en zeer bewerkelijke techniek. Die omweg die je moet maken voordat je een afbeelding op papier hebt, eist een bepaalde concentratie en fysieke arbeid op waarbij je nooit totale controle hebt. Deze verhouding tot het weerbarstige metaal en de onvoorspelbaarheid ervan, maakt dat de techniek zelf altijd iets toevoegt en je verrast. Het zuurbad kan net te sterk zijn, de aquatint kan wat vlekkiger uitvallen en dan heb je nog de afdruk die daar ineens uit de pers komt rollen, in spiegelbeeld! Je krijgt het niet cadeau, maar dat maakt juist dat ik het een spannende en uitdagende techniek blijf vinden. Het is bij uitstek een techniek waarbij je eindeloos kan experimenteren. De mogelijkheden zijn legio en ik merk dat ik na 20 jaar etsen nog steeds nieuwe technieken ontdek. Schilderen met lijm over de etsplaat bijvoorbeeld en daar dan carborundum over strooien. Zo creëer je schuurpapier op je plaat waar de inkt in blijft plakken en dat laat in je afdruk een diep, fluweel zwart achter.

Ik ben daarnaast blijven tekenen, direct op papier, wat soms weer een verademing is na het geworstel met de etsplaat. Maar de aantrekkingskracht van het etsen zal mij altijd blijven verleiden.

In mijn werk staan mensen bijna altijd centraal. Ik ben gefascineerd door de zeggingskracht van houdingen en hoe deze figuren zich verhouden tot eventuele andere personen in de afbeelding. Ik vind het interessant om in te zoomen op de binnenwereld van een karakter. De figuren in mijn werk staan vaak op zichzelf, teruggetrokken, in relatie tot de rest van de compositie. Dit geeft soms een eenzaam of melancholische sfeer waarbij juist de kracht van de introversie mij aanspreekt. Ik werk graag in series en laat me steeds inspireren door bepaalde thema’s. Tijdens mijn academiejaren bijvoorbeeld, vormden foto’s van mijn herinneringen aan Spanje een inspiratiebron. Maar ook gedichten van Federico García Lorca, foto’s van mijn vrienden in relatie tot een ruimte, de dansers in voorstellingen van Pina Bausch en, recentelijk, foto’s uit het nieuws in het Midden Oosten zijn inspiratiebronnen geweest waaruit ik werk. Dit laatste thema houdt mij nog steeds bezig. Het onrecht en de pijn die terug te zien zijn op de gezichten van mensen op foto’s in het nieuws, probeer ik te isoleren en in een ander kader te plaatsen. Zo heb ik een serie gemaakt met als titel ‘Hoop’, waarbij ik kinderen in oorlogsgebieden juist in een andere setting afbeeldde. Het blijven kinderen die plezier willen maken, hoe moeilijk dat soms ook is. Juist dit gegeven vind ik hoopgevend.

Naast het exposeren van mijn eigen werk, houd ik me ook op andere manieren bezig met de etstechniek. Bij Productiehuis Plaatsmaken in Arnhem ben ik werkzaam als freelancer. Ik druk etsen in oplage af, begeleid kunstenaars met het etsen en geef daarnaast workshops etsen en workshops fotopolymeer (Toyobo) aan amateur en professionele kunstenaars.

Samen met collega Charlotte Ponjeé geef ik workshops etsen in het onderwijs (zowel basis- als voortgezet onderwijs). Voor impressie van deze workshops klik hier.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s